Sposób na video do Facebooka, YouTube i na Instagram jednocześnie.
Jeżeli video jest ważną częścią twojego marketingu, to powinieneś mieć świadomą, wypracowaną metodę jego produkcji.
Filmy społecznościowe stanowią dużą szansę dla Twojej firmy. Ale twoje działania online nie będą efektywne, jeśli załadujesz video na YouTube, by następnie udostepniać link na pozostałych platformach społecznościowych. Video społecznościowe rządzi się teraz innymi prawami i musisz się do tego dostosować. Temat video online jest teraz bardziej skomplikowany i trudniejszy niż kiedykolwiek.
• Algorytmy LinkedIn i Facebooka traktują priorytetowo natywne video przesyłane bezpośrednio na ich platformę. O tym dlaczego tak się dzieje przeczytasz w naszym artykule Co działa na Facebooku.
• YouTube jest nadal pierwszą docelową platformą dla tych użytkowników, którzy chcę zobaczyć materiał video
• Rozpowszechnienie urządzeń mobilnych oznacza, że aby pozyskać algorytmy mediów społecznościowych, musimy zmienić swoje przyzywyczajenia dotyczące proporcji produkowanego video.
Przygotowanie filmu na różne platformy społecznościowe może być pracochłonne, o ile nie zastosujesz poniższych zaleceń.
Przewiduj rozsądnie kadry w trakcie kręcenia ujęć
Telewizyjne snoby, takie jak ja, walczyły z powstaniem pionowych filmów na telefonach komórkowych i przegraliśmy. Codziennie do internetu ładowane są miliony takich filmików. Nasze feedy bazują na przewijanej w górę i w dół treści. Wszystkie obrazy, również filmy, zajmują więcej miejsca na ekranach kiedy mają proporcje kwadratu. Publikując kwadratowy obraz na Instagramie, Facebooku czy Twiterze, zyskujesz lepszą ekspozycję. Oznacza to, że nietradycyjny format kwadratowego video 1:1 staje się naturalnym formatem tych ekosystemów i prawdopodobnie pozostanie na dobre.
Podsumowując:
• Aby pozyskać lepszą ekspozycję posta na Facebooku, LinkedInie oraz Instagramie użyj natywnie kwadratowego video. Ruchomy materiał będzie bardziej pasował do ekosystemu tych platform, a użytkownikom będzie trudniej go zignorować.
• Pionowe video (proporcje 9:16) jest normą dla Instagram Stories oraz na Snapchatcie.
• Filmy panoramiczne (proporcje 16: 9), które są normą dla kina i telewizji, zajmują mniej miejsca w feedzie, a tym samym mają gorszą ekspozycję. Oczywiście jest to nadal również format na YouTube.
Obecność na YouTube jest dobrym pomysłem dla większości marek, więc jeśli inwestujesz w tworzenie filmów, powinieneś także opracować je w formacie 16: 9 i dodać je do swojego kanału YouTube.
Główne hollywoodzkie studia promują zwiastuny filmowe na Facebooku w proporcjach 1:1. Twórcy, których profesją jest dostarczanie nam wspaniałych doświadczeń filmowych, pogodzili się z tymi proporcjami i przystosowali. Jeśli tak, to i TY powinieneś!
Podstawowym elementem przy produkcji video do mediów społecznościowych jest przestrzeganie dobrych praktyk produkcyjnych, począwszy od planowania sesji.
• Zainwestuj w mikrofon wysokiej jakości (lekki zestaw).
• Kadruj video z myślą o proporcjach 1: 1 lub 9:16. Innymi słowy, kadruj obiekty pośrodku, wiedząc, że boki zostana odcięte.
• Jeśli to możliwe, filmuj w rozdzielczości 4K. Jeśli będziesz chciał obraz powiększyć i przyciąć, nie zmniejszysz znacząco jakości.
Pracuj na oddzielnych projektach dla filmów społecznościowych 16:9 oraz 1:1
Uwaga: Oprogramowanie, które omawiam w tym artykule – Premiere Pro – jest częścią Adobe Creative Cloud (dostępnego jako 7-dniowy darmowy okres próbny), standardowego narzędzia w naszej branży. Znajdziesz oczywiście wiele innych narzędzi, których możesz użyć do edycji filmów, również darmowych. Jednak pod względem wydajności różne programy Adobe Creative Cloud do produkcji obrazu, edycji filmów oraz postprodukcji dżwięku, dobrze się ze sobą integrują, co pozwala zaoszczędzić dużo czasu.
Jeśli utworzysz osobne projekty dla filmów 16: 9 i 1: 1 w Premiere Pro, wyeliminujesz niektóre problemy związane ze zmianą proporcji w ramach jednego projektu.
Aby ustawić proporcje w Adobe Premiere Pro, przejdź do Sekwencja> Ustawienia sekwencji.
Ustaw rozmiar ramki na 1080 × 1080 dla proporcji 1:1 oraz 1920 × 1080 dla kadru 16: 9.
Dostosuj również proporcje podglądu edytowanego video.
Montuj video w formacie 16:9 jako pierwsze
Przy pewnych projektach, w których Twój przekaz oparty jest głównie na treściach wypowiadanych przez bohaterów filmu, dobrym pomysłem jest zastosowanie layoutu, w którym finalny kwadratowy post będzie podzielony na trzy części. Górną część zajmie tytuł, środkową – Twój film w proporcjach 16:9, natomiast dolną część wypełnisz transkrypcją. Przydaje sie to przede wszystkim dlatego, że na telefonach filmy przewijane są głównie niemo. Odbiorca nie usłyszy wypowiadanych zwrotów. Pomożesz mu w ten sposób odczytać przekaz.